AFSLUITING

Eindelijk kwam de verlossende mail van een medereiziger. Hij had op de site van de containervervoerder, Hamburg Süd, gekeken en geconstateerd dat de container was gelost. Het is een lange tocht vanuit Zuid Amerika geworden. Op 4 december 2017 lieten we onze motoren achter bij de verlader in Ushuaia. Geheel in de traditie van deze tocht in een grote loods met de sleuteltjes in het slot, erop vertrouwend dat we alle motoren over enkele maanden in goede staat terug zullen zien in Nederland. Gelukkig is dat vertrouwen niet beschaamd.

Ondanks dat mijn motor is beschadigd door mijn val, ben ik erg gehecht aan deze BMW. Ergens had ik geen rust totdat ie weer in goede handen was. Voor mij betekent dit dat ie bij SIMAKO in Elst moet staan en daar door Mike wordt onderzocht. Hij heeft de motor ook geprepareerd voor deze zware reis en mij geadviseerd bij de keuze van de reserveonderdelen die bij zo’n reis moeten worden meegenomen. Dat de preparatie voorbeeldig is uitgevoerd, bleek tijdens de motortocht. Mijn BMW R1200 GS Adventure had geen enkel probleem. Hij reed uitstekend ondanks de slechte kwaliteit benzine, en ook op grote hoogtes (meer dan 3000 meter) gaf ie geen kick, zelfs niet na lange dagen achter elkaar op grote hoogten. De ijle lucht kon hem niet deren (en gelukkig heb ik persoonlijk ook geen noemenswaardige last gehad op die hoogtes). Zonder problemen zoefde ie met 120 à 130 km per uur over de wegen. Tenminste als de weg het toeliet. Anders moest ik me inhouden.

DSC_1536

Negen dagen na aankomst van de container in Rotterdam ontvang ik het bericht van Ride-On Motortours dat de motor mag worden opgehaald in Vlaardingen. Blij als een klein kind wil ik direct naar Vlaardingen, maar dat gaat echter niet. Door de valpartij op 11 november 2017 ben ik nog steeds geblesseerd aan mijn linker hand en pols waardoor ik niet in staat ben de koppeling van mijn BMW te bedienen. Gelukkig wil John, een ervaren BMW-rijder, mijn motor naar Elst rijden. Hij is bereid de volgende dag vrij te maken om me te helpen. Maar ook dit gaat niet door. De vrijdag is een vrije dag voor de transporteur. Het weerzien met mijn BMW moet dus over het weekend worden getrokken.

Voor de maandag maak ik afspraken. John kan, de transporteur kan en ook het douanekantoor is open zodat daar de Carnet de Passages kan worden afgestempeld. Daarmee staat mijn BMW weer formeel geregistreerd in Europa en krijg ik mijn borg terug van de ADAC.

Vorige week maandag was het dan zover. Na ruim 6 maanden staat de BMW weer op eigen terrein. Net op tijd voordat de echte kou intreedt, rijden we naar Vlaardingen, vandaar naar Rotterdam en vervolgens naar Elst. Een dag vullend programma met als verrassing onderweg nog een drietal lichte sneeuwbuitjes. Gelukkig deren die John niet en arriveert mijn BMW veilig en wel bij SIMAKO in Elst.

20160409-2
Voor vertrek
SONY DSC
Na afloop

TERUGBLIK

Ik ben thuis gekomen met meer dan 5000 digitale plaatjes en heb meer dan 100 korte filmpjes gemaakt met mijn GoPro (Voor een korte impressie: Binnenwegen rond Ripan in Peru ). Als ik ze bekijk, geniet ik nog elke keer van de mooie momenten tijdens de tocht. Zuid Amerika heeft voor mij iets magisch moois. Als mensen mij vragen wat het mooiste land is dat ik heb bezocht, kan ik geen keuze maken. Elk land heeft zijn bijzonderheden en zijn eigen natuurlijke schoonheid. Ik kijk terug op bijzondere ervaringen. Naast die bijzondere ervaringen waren er ook leermomenten. Die wil ik met alle plezier delen met diegene die mij enthousiast aanspraken met de vraag hoe het is geweest en die aangaven ook zelf graag een trip door Zuid Amerika te willen maken. Natuurlijk zullen mijn leermomenten niet voor iedereen gelden. Leermomenten zeggen ook veel over hoe ik deze onderneming ervaren heb. Ze geven een indruk hoe ik mijn (misschien zelfs onbewuste) verwachtingen een volgende keer beter kan laten uitkomen. Desalniettemin wil ik ze graag met jullie delen, al is het maar ter lering en vermaak.

MOTORTRANSPORT

Een vervelend aspect aan deze motorrit was dat ik mijn motor lange tijd moest missen. Voor een tocht van ruim 70 dagen was mijn BMW bijna 200 dagen van huis. Weken voor vertrek moest de motor ingeleverd worden. Nadat de motor, inclusief kentekenbewijs en douanepapieren, ingeleverd waren, volgde een voor mij onduidelijk spel met papieren. Ik moest autorisaties verlenen aan onbekenden die zo een machtiging kregen om namens mij import- en exporthandelingen te verrichten. Uiteindelijk bleek ik toch zelf zowel in Cartagena (Colombia), Ushuaia (Argentinië) als in Rotterdam aanwezig te moeten zijn om de vereiste grensformaliteiten voor mijn motor te regelen. Een verwarrend en ondoorzichtig aspect aan deze tocht die door het lange wachten op het weerzien met de motor voor onrust zorgde.

Bij een volgende reis zal mijn doel zijn meer zicht te hebben op dit aspect. Wat meer rust geeft. Het moet toch helder zijn wie welke verantwoordelijkheid draagt in zo’n alledaags proces.

VOORBEREIDING

ROUTE

Hoewel ik voor elke rijdag een of meerdere toertochten uitgewerkt en vastgelegd had in mijn BMW Navigator V, bleek die voorbereiding niet toereikend te zijn geweest. Reizen in een continent als Zuid Amerika zit vol verrassingen. Zo worden er werkzaamheden aan de weg uitgevoerd terwijl de weg nog open is. Dit geeft taferelen dat je rijdt over een weg vol met grote gaten tussen de aan de weg werkende lui of tijdelijk ‘off-road’ verder gaat langs de weg. Ook kan het gebeuren dat je ‘even’ moeten wachten tot het tegemoetkomende verkeer gepasseerd is. Dat ‘even’ kan wel eens wat langer duren dan je in Europa gewend bent. Je kan ook verwezen worden naar een secundaire weg die wat ‘ongemakkelijker’ rijdt. Dan duurt het geplande ritje wat langer. Gevolg van dit alles is dat een geplande “korte rit” toch nog een hele dag gaat duren. En wanneer een rit lang duurt, wordt de dag wel eens te kort. Een voordeel is dat zulke belevenissen de motortocht tot een avontuurlijke onderneming maakten. Als zoiets gebeurt, is flexibiliteit wel een vereiste, want ook Rome is niet in één dag gebouwd.

Voorbereiden betekent dus dat er in de planning ook rekening gehouden wordt met afwijkingen op die planning. Wij merkten dat zelf ook bij onze mooi geplande rit langs de Pacific Ocean over een goed geasfalteerde weg die nou net op die dag door stuifzand was veranderd in een grote zandbak.

Alfons
Foto gemaakt door Alfons

Mañana mañana

Het ligt voor de hand bij een tocht van meer dan 15.000 km dat er bij tijd en wijle afgeweken moet worden van de oorspronkelijke planning om optimaal te kunnen blijven genieten. Dit vraagt dat de westerse mentaliteit van een strak schema bij de grens wordt ingewisseld voor een Zuid Amerikaanse mentaliteit: mañana mañana. Wat vandaag niet kan, kan morgen nog altijd.

DSC_0853

VERZEKERING

Aan een avontuurlijke reis van 15.000 km door Zuid Amerika kleven natuurlijke ook risico’s. Het is gebruikelijk, zo niet wettelijk verplicht, dat de financiële risico’s afgedekt worden met een of meerdere verzekeringen. Ik had hiervoor een reisverzekering, een annuleringsverzekering en een internationaal geldige zorgverzekering afgesloten. De motorverzekering zou volgens de informatie van de organisatie aan de grens geregeld kunnen worden. Dit bleek echter niet te kloppen. Met uitzondering van twee van de zes landen was het niet mogelijk bij de grens een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering als motorrijder af te sluiten. Gelukkig waren er bij mijn motorongeval geen andere medereizigers of argeloze Argentijnen betrokken. Anders had mijn avontuur nog een aardig financieel en juridisch staartje kunnen hebben.

Udo
Foto gemaakt door Udo

GELEERDE LESSEN

Na mijn terugkomst heb ik de bij dit ongeluk opgelopen blessure laten controleren in een ziekenhuis in Nederland. Daar is een afwijkende diagnose gesteld. Op basis van deze constatering zou een andere behandeling voor de hand gelegen hebben. Het gevolg is dat mijn verwacht herstel nu wat langer op zich laat wachten. Ik ga er nog steeds vanuit dat ik (op termijn) weer in staat zal zijn motor te rijden en hoop een volgende trip naar Zuid Amerika te kunnen maken, rijdend op mijn door SIMAKO herstelde BMW R1200 GS Adventure. Als voorbereiding hierop zoek ik naar oplossingen voor de door mij als ongemakkelijk ervaren momenten. Ik wil die graag delen met degene die ook graag een avontuurlijke reis willen maken en goed voorbereid willen zijn op onverwachte maar wel te voorziene mogelijke problemen.

TIPS

Omdat het wiel niet opnieuw uitgevonden hoeft te worden, heb ik op internet uitgebreid gezocht naar ervaringen van anderen. Dit leverde een aantal interessante tips op die ik nog verder wil onderzoeken.

Transport

Een van de meest uitgebreide beschrijvingen over voorbereidingen trof ik aan op de site van Joost en Marijke: https://joostenmarijkeopreis.nl/tips/tips-zuid-amerika/. Voor het transport van hun voertuig maakten zij gebruik van de diensten van Mafratours (http://www.mafratours.eu/). Deze organisatie heeft meerdere inklaringsplaatsen in Zuid Amerika en geeft duidelijke instructies hoe te handelen.

Een andere reiziger uit Duitsland heeft een uitgebreide beschrijving gegeven van transportondernemers die hij overwogen heeft. Hij geeft ook aan op welke transporteur zijn keuze gevallen is en wat zijn motivatie was: http://www.durch-die-welt.de/index.php/motorradtransport-nach-argentinien-suedamerika/.

Het is jammer dat veel anderen geen informatie geven over deze praktische zaken. De aangetroffen reisverslagen zijn echter niet van recente datum. Mogelijk zijn de procedures tegenwoordig eenvoudiger.

Routes

Routes zijn niet voorspelbaar. Landen in Zuid Amerika zijn volop in ontwikkeling. Er worden veel wegen aangelegd en verlegd. Dus houd rekening met alternatieven en extra tijd.

Ik heb voornamelijk gereden op de informatie van mijn BMW Navigatiesysteem met de meest recente kaart van Latijns Amerika. Maar die schiet tekort. Daarom gebruikte ik naast de formele kaarten ook de Garmin Open Streetmaps. Die zijn te downloaden op http://garmin.openstreetmap.nl/.

Ondanks deze voorbereiding (Navigatiesysteem, kaarten en geprinte routes) kwam ik voor situaties te staan waarbij aanvullende informatie nodig was. Onvoorziene omstandigheden of informatiebronnen die elkaar tegenspraken, maakte het moeilijk een keuze tussen verschillende routes te maken. Als oplossing was er dan het internet. Door YouTube filmpjes te zoeken en te bekijken of door op Google Earth views te openen was het mogelijk een beeld te krijgen van de verschillende routes en zo een keuze te maken.

Verzekeringen

Bij veel grensposten is het niet mogelijk een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering voor een motor af te sluiten. Desondanks ben je als bestuurder van een motorvoertuig wel wettelijk verplicht deze verzekering te hebben. Op sites van enkele reizigers trof ik informatie aan hoe zij dit hebben opgelost. Joost en Marijke sloten in Buenos Aires bij Allianz een verzekering af (https://joostenmarijkeopreis.nl/tips/tips-zuid-amerika/). Zij reden echter met een auto. Op een andere site, http://www.durch-die-welt.de/index.php/reisetipps-und-landesinfos-2/argentinien-tipps-und-infos/, wordt een tweede verzekeraar genoemd: ATM. Voor beide sites geldt echter dat ze niet van recente datum zijn. Het is dus niet zeker of deze verzekeraars momenteel (nog) motorrijders verzekeren. Een derde site verwijst naar Alessie (http://www.whoknowswhere.nl/index.php/nl/voorbereiding/verzekering-vaccinaties). Bij mijn weten verzekert deze geen motorrijders meer.

Tot slot

Ik wil jullie lezers bedanken voor de reacties en hoop dat jullie net als ik genoten hebben van deze reis. Omdat ik zeker nog eens terug wil, sta ik open voor opmerkingen, vragen en tips zodat een volgende toer door Zuid Amerika weer een hele belevenis kan worden. Alvast bedankt.

Advertenties

5 gedachtes over “AFSLUITING

  1. Hoi Tiny,

    Late reactie, maar ook nog bedankt voor het delen. Tijdens mijn rondreis door Zuid-Amerika maak ik veel gebruik van jouw blog. Wat een geweldig continent. Net zoals jou kan ik geen favoriet land aangeven. Elk land heeft zijn eigenschappen en bijzonderheden. Ik ben nu met mijn moeder in El Calafate. Ook geweldig. Heb veel motorrijders gezien en elke keer aan je gedacht. Hopelijk gaat het nu goed met je pols en kun je snel weer kilometers maken op jouw gewaardeerde BMW.

    Tot gauw!

    Like

    1. Hi Jeroen,

      Bedankt voor je reactie. Ik vind het ontzettend leuk dat je ook jouw ervaringen in Zuid Amerika met me deelt. Dat worden weer inspiratiebronnen voor mijn volgende tocht. Die zal nog wel even op zich laten wachten, want met mijn pols gaat het niet goed. Een paar weken terug zwol hij weer op. Maar mijn BMW is weer OK en een tripje naar Medellin is al geboekt. Dat is het gevolg van jouw verhaal. Jammer genoeg wordt die tocht nog niet op de motor.
      Veel plezier daar in El Calafate en ook verder naar het zuiden. Het zal wel een stukje frisser zijn dan in de tijd dat ik er was.

      Groetjes, Tiny

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.